sábado, 16 de abril de 2011

Teresa Ribera Guardia (1934) – Cuentacuentos

Teresa Ribera Guardia (1934) – Cuentacuentos
Entrevistada por Rosa de Mena Arch
7-04-2011

El que m´agrada és explicar contes que no siguin cruels, que siguin planers i fàcils d´entendre pels nens.



LA IAIA DELS CONTES

La Teresa és una rondallaire del nostre poble que, amb la seva veu dolça, transmet als més petits paraules en forma de contes.

1.- Com vas començar?

La veritat va ser perquè a l´escola bressol dels Barrufets van demanar mares per explicar contes i jo, com a àvia, vaig ser l’única persona que s’hi va presentar.
Al començament hi havia plaques amb contes preparats per les mestres. Després, també em van preparar unes figures que estaven enganxades amb uns pals i jo, a mida que anava explicant el conte, feia sortir uns personatges i els altres els amagava darrere meu, com per exemple el Patufet, quan el bou se’l menjava l´amagava darrere meu i feia sortir el bou.

2.- Vas començar amb contes clàssics?

Sí, els contes que jo explicava eren contes que ja els havien explicat les mestres a classe. Encara que siguin repetits, heu de pensar que cada persona té una manera diferent
d´explicar-los; és a dir, cadascú té el seu sistema.

3.- Quant temps fa que t´hi dediques?

Crec que fa uns deu anys que vaig començar a anar als Barrufets, lloc on encara continuo anant cada any.


4.- Com acabes els contes?

Quan acabem cantem cançons infantils o ballem, és un final de festa.

5.- Dius que cantes o balles al final. I dibuixar ?

No, no dibuixem mai.

6.- Com et vas inspirar ?

Quan el meu fill era petit no hi havia televisió i per anar a dormir, cada nit, explicàvem un conte, i al final, me’ls havia d’inventar. De vegades, si no explicava la mateixa versió del dia anterior, ell em replicava.

7.- No has fet mai teatre?

No, no he fet mai teatre. Si bé, canto a la coral.

8.- La teva escola va ser ton fill quan inventaves i explicaves?

Sí.

9.-  M´has dit que al començament explicaves contes clàssics però que arriba un moment que n´expliques de nous... quin és el motiu d´agafar nous contes?

A partir del moment de col.laborar amb la Televisió de Vallirana, arriba un moment en què se m’acaben els contes i és aquí on busco informació. El que m´agrada és explicar contes que no siguin cruels, que siguin planers i fàcils d´entendre pels nens.


El que em vaig fixar, quan anava a la tele, és que els nens es distreien fàcilment amb l’entorn, i per això em vaig inspirar en un llibre que es diu 29 contes bojos, d’Ursula Wölfel, contes de caire molt insòlit, i amb un altre llibre, Contes Màgics de la Mediterrània, un recull de contes que no són gaire llargs.


10.- Per a quina edat creus que expliques els contes?

Crec que són adients per a nens entre tres i quatre anys.

11.- Quin t’agrada d´explicar?

M’agrada L´Artur i la Clementina, perquè té una ensenyança de la vida actual pel que fa als matrimonis. Explica la crueltat de l´home envers la dona fins que la dona es rebel·la.


L´Artur i la Clementina són dues tortugues, la Clementina pensa que l´Artur és la persona més llesta del món i, a pesar de totes les rèpliques que li fa, ella ho accepta abnegada. Fins que un dia surt de la seva closca i se´n va a fer un tomb i a poc a poc s´allunya de l´Artur i de la seva influència.
L´Artur no entén aquesta situació i, fins i tot, diu als seus amics: “si tenia set pisos de regals sobre la closca...”.

12.- Creus que és una història de maltractaments en forma de conte?

Sí, és una història reivindicativa del temps actual. Dins de cada dona hi ha una Clementina per descobrir.
Un altre que també m´agrada explicar és Com la sal, un conte senzill i tendre.

13.- El millor record que tens?

El contacte amb els nens. Els nens són molt agraïts i els agrada que siguis dolça i acollidora. Més d´un cop m´he trobat nens que em saluden pel carrer i les persones que els acompanyen es queden sorpreses, és aleshores que ells expliquen que sóc la “iaia dels contes”.

14.- Has pensat d’explicar-ne per a adults?

No.

La Teresa no tan sols ha col·laborat amb l´escola bressol dels Barrufets i la Televisió de Vallirana, sinó que també ha explicat contes al Patronat Parroquial, a l´escola Ginesta, a l´escola bressol Qui-qui-riquí i també a les Bassioles.

Nuestros agradecimientos a Jordi Boladeras para realizar la corrección de los textos en catalán.

1 comentario:

  1. La Teresa es un encanto de persona y cada vez que la he podido escuchar me ha gustado mucho. ¡Tiene mucho arte!
    Jordi

    ResponderEliminar